CERN Accelerating science

Publications

Kranjc Horvat, A., Wiener, J., Schmeling, S. & Borowski, A. (2022). Learning Goals of Professional Development Programs at Science Research Institutions: A Delphi Study with Different Stakeholder Groups. Journal of Science Teacher Education, 33(1), 32-54 // LINK

Dahlkemper, M., Wiener, J., Müller, A., Schmeling, S. & Klein, P. (2021). Untersuchung der Wahrnehmung von Feynman-Diagrammen mittels Eye Tracking. PhyDid B - Didaktik der Physik - Beiträge zur virtuellen DPG-Frühjahrstagung 2021 //  LINK

Pavlin, J., Stefanel, A., Lindenau, P., Kobel, M., Kranjc Horvat, A., Wiener, J., Schmeling, S., Borowski, A., Sokołowska, D. & Čepič, M. (2021). Introduction of Contemporary Physics to Pre-university Education. In: B. Jarosievitz & C. Sükösd (eds), Teaching-Learning Contemporary Physics. Challenges in Physics Education (pp. 71-90). Springer, Cham // LINK

Kranjc Horvat, A., Wiener, J., Schmeling, S. & Borowski, A. (2021). Delphi Study on Learning Goals of Professional Development Programmes. In: S. Habig (Hrsg.), Naturwissenschaftlicher Unterricht und Lehrerbildung im Umbruch? Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, online Jahrestagung 2020. (S. 282). Universität Duisburg-Essen // LINK

Wiener, J. (2020). Science teachers' conceptions of atomic models. European Journal of Mathematics and Science Education, 1(2), 67-80 // LINK

Wiener, J. (2020). Medical applications of particle physics as a tool for science diplomacy in low- and middle-income countries. Dissertation, Geneva School of Diplomacy and International Relations

Wiener, J. & Woithe, J. (2020). What is your favourite particle and why? Journal of Physics: Conference Series, 1512(1), 1-6 // LINK

Kranjc Horvat, A., Wiener, J., Schmeling, S. & Borowski, A. (2019). Goals and objectives of teacher training programmes: lessons learned from a multi-stakeholder analysis. ICPRSE, 71-80

Wiener, G. (2018). Sind Elementarteilchen kugelförmig? In T. Wilhelm (Hrsg.), Stolpersteine überwinden im Physikunterricht. Anregung zu fachgerechten Elementarisierungen (pp. 131-133). Seelze: Friedrich Verlag  

Wiener, G. J., Schmeling, S. M. & Hopf, M. (2018). The technique of probing acceptance as a tool for teachers' professional development: A PCK study. Journal of Research in Science Teaching, 55(6), 849-875 // LINK

Aretz, S., Knaepper, I., Schmeling, S., Wiener, J. & Woithe, J. (2018). CERN's education and education research projects. PoS (ICHEP2018), 320, 1-4 // LINK   

Wiener, G. (2017). Elementary particle physics in early physics education. Dissertation, University of Vienna, Faculty of Physics // LINK

Wiener, G. J., Schmeling, S. M. & Hopf, M. (2017). An alternative proposal for the graphical representation of anticolor charge. The Physics Teacher, 55(8), 472-474 // LINK

Wiener, G. J., Schmeling, S. M. & Hopf, M. (2017). Introducing 12-year-olds to elementary particles. Physics Education, 52(4), 1-8 // LINK

Wiener, G. J., Schmeling, S. M. & Hopf, M. (2017). Why not start with quarks? Teachers investigate a learning unit on the subatomic structure of matter with 12-year-olds. European Journal of Science and Mathematics Education, 5(2), 134-157 // LINK

Woithe, J., Wiener, G. J., Van der Veken, F. (2017). Let’s have a coffee with the Standard Model of particle physics! Physics Education, 52(3), 1-9 // LINK

Wiener, G. (2017). Wie kommt man am besten zum CERN? Praxis der Naturwissenschaften - Physik in der Schule, 66(1), 36-39 // LINK

Feistmantl, A., Woithe, J., Wiener, G. & Hopf, M. (2017). Verschiedene Detektoren für den Unterricht - ein Überblick. Praxis der Naturwissenschaften - Physik in der Schule, 66(1), 33-35 // LINK

Wiener, G., Schmeling, S. & Hopf, M. (2017). Elementarteilchenphysik im Anfangsunterricht. Praxis der Naturwissenschaften - Physik in der Schule, 66(1), 15-21 // LINK

Woithe, J. & Wiener, G. (2017). Der Lagrangian entmystifiziert - Kaffeeklatsch mit dem Standardmodell der Teilchenphysik. Praxis der Naturwissenschaften - Physik in der Schule, 66(1), 9-14 // LINK

Wiener, G., Woithe, J., Brown, A. & Jende, K. (2017). Wie passt der LHC in den Physikunterricht? Praxis der Naturwissenschaften - Physik in der Schule, 66(1), 5-8 // LINK

Wiener, G. J., Woithe, J., Brown, A. & Jende, K. (2016). Introducing the LHC in the classroom: an overview of education resources available. Physics Education, 51(3), 1-7 // LINK

Wiener, G., Schmeling, S. & Hopf, M. (2016). Akzeptanzbefragungen als LehrerInnenfortbildung. In: C. Maurer (Hrsg.), Authentizität und Lernen − das Fach in der Fachdidaktik. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung in Berlin 2015 (S. 536-538). Universität Regensburg // LINK

Wiener, G. J., Schmeling, S. M. & Hopf, M. (2015). Can grade-6 students understand quarks? Probing acceptance of the subatomic structure of matter with 12-year-olds. European Journal of Science and Mathematics Education, 3(4), 313-322 // LINK

Wiener, G., Schmeling, S. & Hopf, M. (2015). Alternativvorschlag zur graphischen Darstellung von Anti-Farbladungen. PhyDid B - Didaktik der Physik - Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung 2015: Wuppertal // LINK

Wiener, G., Schmeling, S. & Hopf, M. (2015). Akzeptanzbefragung mit 12-Jährigen zum subatomaren Aufbau der Materie. In: S. Bernholt (Hrsg.), Heterogenität und Diversität − Vielfalt der Voraussetzungen im naturwissenschaftlichen Unterricht. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung in Bremen 2014 (S. 450-452). Kiel: IPN // LINK

Wiener, G. (2011). Welle? Teilchen! Wittgensteins sprachphilosophischer Grenzbegriff im Kontext Heisenbergs moderner Physik als Stütze einer zeitgemäßen Physikdidaktik. VDM Verlag Dr. Müller // LINK

Wiener, G. (2010). Wittgensteins sprachphilosophischer Grenzbegriff im Kontext Heisenbergs moderner Physik als Stütze einer zeitgemäßen Physikdidaktik. Diplomarbeit, Universität Wien, Fakultät für Physik // LINK

open +close -

PERSONAL website

The content on this site does not necessarily represent the views or position of the Organization.